autoalarm -

Autoalarm

Autoalarm (lub samochodowa instalacja alarmowa) – szereg elektronicznych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych i przeciwwłamaniowych stosowanych w samochodach (osobowe, ciężarowe, terenowe itp.). Podstawowe i najważniejsze funkcje autoalarmu to: nadzorowanie zamknięcia/otwarcia drzwi, pokrywy bagażnika i silnika, odcinanie dopływu prądu do aparatu zapłonowego lub pompy paliwa zabezpieczenie kabiny pasażerskiej przez nadzór za pośrednictwem czujników ruchu wewnątrz samochodu oraz zabezpieczenie przed podnoszeniem i poruszaniem/odholowaniem pojazdu.

pilot - otwiera i zamyka centralny zamek, uzbraja system autoalarmu, wywołuje funkcję panic (odstrasza potencjalnego złodzieja, gdy ten manipuluje przy samochodzie), włącza funkcję lokalizacji pojazdu na parkingu,

centralka alarmowa (sterownicza) – element odpowiedzialny za prawidłowość funkcjonowania autoalarmu (odczytuje sygnały z czujników alarmowych i uruchamia urządzenia sygnalizujące),

syrena alarmowa – emituje dźwięki sygnalizując włamanie do samochodu,

czujnik spadku napięcia – wykrywa spadek napięcia w instalacji alarmowej (np. włączone podświetlenie kabiny lub ruch siłowników zamka centralnego),

czujnik ruchu wewnątrz pojazdu - rozpoznaje ruch wewnątrz pojazdu (gdy aktywny jest autoalarm);

stosuje się jednocześnie kilka czujników ruchu (ultradźwiękowe);

sonda (nadajnik i odbiornik jednocześnie) odbiera sygnały od czujników ruchu (szyba przednia, boczna i tylna);

zakłócenie w wytworzonym polu ultradźwiękowym (np. wybicie szyby lub wrzucenie przedmiotu) automatycznie włącza sygnały alarmowe, czujnik uderzeniowy – reaguje na uderzenie w stojący pojazd;

funkcja prealarmu – emitowany jest sygnał dźwiękowy ostrzegawczy bez uruchamiania syreny alarmowej.

czujnik ruchu samochodu - zabezpiecza pojazd przed nieuprawnionym odholowaniem lub podniesieniem.

Są to zazwyczaj czujniki pochylenia albo kątowe (uruchomienie autoalarmu powoduje zapisanie aktualnego położenia pojazdu). Niekontrolowana zmiana - traktowana jako odstępstwo od zadanego stanu - powoduje uruchomienie sygnalizacji alarmowej (sygnał dźwiękowy lub sygnały optyczne świateł mijania lub kierunkowskazów), immobiliser – elektroniczne zabezpieczenie przed uruchomieniem pojazdu (klucz kodowy lub transponder umieszczony w pilocie), układ przeciwporwaniowy – (z ang. anti-hijack system) – w przypadku uprowadzenia pojazdu przez nieuprawniona osobę pojazd zostaje zatrzymany (np. kradzież metodą na stłuczkę lub kółko; nieświadomy niczego kierowca wychodzi na zewnątrz, zostawia kluczyki w stacyjce; w tym czasie napastnik wsiada naprędce za kierownicę i odjeżdża w siną dal; inny przypadek - kierowca zostaje siłą wyciągnięty z pojazdu); funkcja jest resetowana za pomocą ukrytego przycisku lub podanie kodu, który zna właściciel/kierowca pojazdu. Wraz z uruchomieniem silnika układ ten jest aktywowany. Każdorazowe otwarcie (a następnie) zamknięcie drzwi (np. konieczność otwarcia bramy wjazdowej na posesję lub do garażu) wymaga naciśnięcia ukrytego przycisku lub podania kodu; jeżeli kierowca tego nie uczyni, włącza się sygnał ostrzegawczy; po przekroczeniu określonego czasu (30 sekund) samochód zostaje unieruchomiony.